Finanční kontrola obcí a příspěvkových organizací

  • Ing. Hana Juráňová Ing. Hana Juráňová
Sleva 10%
Při objednání 2 a více účastníků
V současné době neexistují žádné termíny
  • Účetnictví a daně
  • Veřejná správa

Jak obce a kraje, tak i příspěvkové organizace podléhají různým formám kontrol. Je proto užitečné znát, kdo má právo případně povinnost kontrolu provádět, podle jakého právního předpisu, jaká jsou oprávnění a povinnosti osob, které kontrolu provádí, jaká jsou práva a povinnosti osob kontrolovaných.

Cíl semináře

V oblasti kontrol prováděných u obcí, krajů a u jimi zřízených příspěvkových organizací se stále v praxi vyskytují pochybnosti, zda je postupováno v souladu s předpisy, zda jsou správně zvoleny cíle (programy, plány) kontrol, zda musí být dodržena předepsaná struktura informace o výsledku kontroly a o zjištěných nedostatcích (protokol o kontrole, zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření, zpráva o ověření účetní závěrky, auditní zpráva interního auditora…), jaké jsou důsledky zjištěných nedostatků, komu a kdy a jakou formou je potřeba zjištěné nedostatky oznámit.
V oblasti kontrol dotací nejsou v praxi správně rozlišovány postupy finančních kontrol v případě dotací poskytovaných dle zákona 218/2000 Sb. (ze státního rozpočtu nebo EU) a dle zákona 250/2000 Sb. (z rozpočtu ÚSC a RR), dále nejsou dostatečné znalosti týkající se termínů pro uplatnění práva zjistit kontrolou porušení rozpočtové kázně a na to navazující zvolený způsob archivace dokumentů v případě, kdy je obec nebo p.o. příjemcem dotace.
V případě, že je obec, kraj nebo DSO poskytovatelem finanční podpory ze svého rozpočtu, bývá v praxi zaměňována kontrola „na místě“ a kontrola „od stolu“ z hlediska aplikace správné části zákona o finanční kontrole.
Cílem semináře je, aby účastníci semináře získali dostatečné znalosti nejen v oblasti teoretického uplatnění správných právních předpisů, ale i praktická doporučení, výkladová stanoviska a vzory písemností.

 

Komu je seminář určen

Seminář je určen vedoucím pracovníkům orgánů veřejné správy rozhodujících o kontrolách zřízených organizací, žadatelů a příjemců veřejných finančních podpor, dále pracovníkům tyto kontroly provádějících, pracovníkům zabezpečujících podklady pro schvalování účetních závěrek a pro přezkumy hospodaření, pracovníkům účtáren (jak z hlediska správného účtování důsledků zjištěných chyb, poskytování správných podkladů kontrolám a zajištění archivace dokumentů vyhovující právním předpisům). Dále je seminář určen všem pracovníkům kontrolovaných osob, kteří budou s kontrolujícími spolupracovat, dále i těm, kteří budou rozhodovat o případných námitkách, o odvolání, o žádostech o prominutí atd.

Program

Živé vysílání 9:00 - 13:00 hod

  • Přehled legislativního rámce.
    • Právní předpisy
      • zákon č. 250/2000 Sb., zákon č. 218/2000 Sb., zákon o finanční kontrole, prováděcí vyhláška a jejich významné změny týkající se podávání ročních zpráv, významné změny pro info o závažných zjištění, zákon o kontrole, zákon o přezkoumávání hospodaření ÚSC, zákon o obcích, vyhláška o schvalování účetních závěrek,
    • Závazné informace MFČR, MVČR, ostatní
      • aktuální metodická pomoc CHJ, roční zpráva, podpory interního auditu, metodika MVČR, stanoviska KAČR
  • Specifické podmínky kontrol podle Zákona o finanční kontrole
    • Vymezení pojmů, působnost kontrolních orgánů – obcí, krajů, poskytovatelů dotací
    • Veřejnosprávní kontrola u zřízené p.o. nebo u příjemců nebo žadatelů o dotace
      • procesní pravidla, povinnost řídit se kontrolním řádem, práva a povinnosti kontrolované osoby, kontrolujícího a osoby povinné, obsah, náležitosti a doručování protokolu o kontrole
    • Programy kontrol
      • programy kontrol je nutno upravit a přizpůsobit nové struktuře roční zprávy, tj. například principy 3E, nakládání s majetkem, správa pohledávek, finanční kontrola (vnitřní kontrolní systém – řídící kontrola), veřejné zakázky atd, dále například hospodářská činnost, náklady, daňová rizika, inventarizace, finanční hospodaření, vztahy mezi zřizovatelem a organizací, tvorba a použití fondů, porušení rozpočtové kázně, zaměření dle analýzy rizik pro různé typy p.o.
    • Vyhodnocení výsledků kontrol
      • povinnost zveřejnění, závažná zjištění - informace na MFČR všichni, roční zprávy nově, jen ti, kteří mají interní audit nebo provádí VSK, zpětná vazba a kontrola nápravy nedostatků
  • Ostatní druhy kontrol organizované zřizovatelem
    • cíle těchto kontrol, způsob provádění kontrol, oprávněné osoby kontroly provádět,
  • Přezkumy hospodaření – stručné informace
    • kdo podléhá, kdy možnost volby kontrolora, rozdíl auditor x kraj, vazba mezi zákonem o přezkumu a kontrolním řádem, dozor nad přezkoumáním vykonaném auditorem
  • Finanční kontrola dotací – stručné informace
    • Z hlediska příjemce - obce, kraje i p.o.
    • Z hlediska poskytovatele – obce, kraje
  • Příklady konkrétních zjištění uvedených v ročních zprávách a v informacích hlášených MFČR

Další informace

Každý účastník kurzu obdrží CERTIFIKÁT o jeho absolvování, který může využít ve svém CV v části o doplňkovém odborném vzdělávání.
Forma semináře - živé vysílání (online seminář). Není potřeba nic instalovat ani stahovat - živé vysílání sledujete  pouze po jednom kliku na odkaz, který obdržíte emailem.
Živé vysílání sledujete přímo na PC, notebooku nebo tabletu ve svém prohlížeči (Google Chrome, Mozilla Firefox nebo Safari) z pohodlí Vašeho domova či kanceláře. Během semináře lze pokládat prostřednictvím chatu dotazy lektorovi.

 

Ing. Hana Juráňová

Ing. Hana Juráňová

působí jako jednatelka auditorské společnosti FSG Finaudit s.r.o. Olomouc. Je členkou sekce pro neziskové organizace při Komoře daňových poradců a má bohaté zkušenosti s metodickou pomocí klientům – vybraným účetním jednotkám – ÚSC, p.o. atd. Zabývá se také publikační činností v oblasti inventarizace a účetnictví ve veřejné správě.