Zásoby a vedení skladové evidence v roce 2019
-
Ing. Hana Juráňová
Při objednání 2 a více účastníků
- Účetnictví a daně
S evidencí zásob je spojena celá řada povinností účetní jednotky ve vztahu k účetním i daňovým předpisům, k vnitřním předpisům v rámci vnitřního kontrolního systému. Výše zásob ovlivňuje účetní HV i základ daně z příjmů – správné vykázání zásob bývá předmětem kontrol, v právních předpisech dochází k častým aktualizacím, je proto nutno znát zákony, důvodové zprávy, výklady i stanoviska. Náš seminář nabízí výklad aktuálních předpisů.
Cíl semináře
Cílem semináře je seznámení účastníků se základními předpisy platnými pro evidenci a oceňování různých druhů zásob, včetně zásob vlastní výroby a pro jejich zobrazování v účetních výkazech. Získáte informace pro správnou volbu metodiky vedení skladové evidence – metodu A nebo metodu B, zda zvolit metodu méně náročnou na evidenci nebo metodu umožňující přesnou evidenci, kontrolu spotřeby i kalkulaci materiálových nákladů. U metody A získáte informace pro správnou volbu způsobu oceňování výdeje jednotlivých skladových položek, zda aritmetický průměr, FIFO nebo historické ceny, jejich výhody i nevýhody. Důležité jsou i znalosti o možnostech likvidace zásob a o souvisejících daňových dopadech, zejména po změnách zákona o DPH, znalosti o tom, jak nakládat s bezobrátkovými zásobami a jak je ocenit v závěrce, kdy opravné položky a kdy přecenění zásob, jak správně inventurovat zásoby, jak vypořádat inventarizační rozdíly. Důležité jsou i informace o transferech na pořízení zásob, o zdaňování nebo o osvobození bezúplatně nabytých zásob od daně z příjmů, o zdaňování úbytků zásob daní z přidané hodnoty, o možném nároku na odpočet DPH, o podmínkách platných pro doklady stvrzujících pořízení zásob i jejich úbytky, o významnosti auditní stopy.
Komu je seminář určen
Seminář je určen pro všechny účetní jednotky - podnikatele, pro neziskové organizace (o.p.s., spolky, nadace, církve atd.) i pro vybrané účetní jednotky (tj. obce, kraje i příspěvkové organizace). Seminář bude přínosný pro pracovníky, kteří potřebují znát základní principy platné pro evidenci zásob jak z hlediska účetní praxe, tj. pro pracovníky ekonomických odborů (účtáren), tak z hlediska vedení skladové evidence tj. pracovníky skladů i jejich nadřízené, dále pro všechny, kteří zodpovídají za žádosti o transfery na pořízení zásob i za kontrolu oprávněnosti jejich čerpání. V neposlední řadě i pro pracovníky rozhodující o odpovědnosti konkrétních zaměstnanců za operace spojené s nabýváním, evidencí a spotřebou zásob a pro pracovníky, kteří kontrolují správnost vykázaných operací se skladovými zásobami v rámci veřejnosprávních kontrol, interního i externího auditu atd.
Program
Celodenní seminář 9:00 - 15:30 hod.
- Platná legislativa (účetní a daňová),
- Metodika vedení skladové evidence – Metoda A x Metoda B, jejich srovnání, výhody, nevýhody
- Vymezení druhu zásob (materiál, vlastní výroba, zboží).
- Vedení skladové evidence - karty, příjemky, výdejky.
- Oceňování zásob
- při nabytí zásob (pořizovací cena, vlastními náklady, reprodukční pořiz. cena)
- při úbytku zásob (váženým aritmetickým průměrem, FIFO, pevná cena).
- Bezúplatné nabytí zásob, zásoby financované z dotací, jejich daňová a účetní specifika (včetně ocenění) - odlišný dopad do základu daně z příjmů
- Ocenění skladů k 31. 12. v rámci závěrkových operací
- Opravné položky k zásobám.
- Způsoby účtování zásob včetně stanovení data k uskutečnění daňového případu a účtování zásob přímo do spotřeby, konec roku.
- Problematiky DPH týkající se různých režimů zásob – propagace, spotřeba, prodej. Nákup materiálu nebo zboží mimo ČR neplátcem, limity, identifikovaná osoba. Kdy a jak zdanit úbytek zásob DPH u plátce
- Různé formy skladových evidencí dle vlastnictví skladových položek – materiál k přepracování, pro práci ve mzdě, komisní prodej, konsignační sklady
- Likvidace zásob
- Inventarizace zásob. Povinnosti inventarizační komise, podklady pro fyzické inventury, zjištěné rozdíly a jejich řešení, inventarizační rozdíly a jejich zaúčtování, výstup – Inventurní soupis.
Další informace
Každý účastník kurzu obdrží CERTIFIKÁT o jeho absolvování, který může využít ve svém CV v části o doplňkovém odborném vzdělávání.
V ceně semináře je zahrnuta dopolední kávová přestávka, oběd o dvou chodech a odpolední kávová přestávka.

Ing. Hana Juráňová
působí jako jednatelka auditorské společnosti FSG Finaudit s.r.o. Olomouc. Je členkou sekce pro neziskové organizace při Komoře daňových poradců a má bohaté zkušenosti s metodickou pomocí klientům – vybraným účetním jednotkám – ÚSC, p.o. atd. Zabývá se také publikační činností v oblasti inventarizace a účetnictví ve veřejné správě.